Велотранспорт з кожним днем набуває все більшої популярності в Україні. На дорогах стрімко зростає кількість велосипедистів та велосипедисток. Знання Правил дорожнього руху (ПДР) та їх дотримання є важливими складовими безпеки користувачів велосипеда. Нашою метою є розкрити вам у легкій та зручній формі Правила дорожнього руху, а також надати поради та рекомендації щодо безпечних поїздок.

Як виглядає безпечний велосипед

Правила дорожнього руху

Правила дорожнього руху для велосипедистів

згідно з «Правилами дорожнього руху України» від 06.03.2013

Згідно з ПДР велосипедист — повноправний учасник дорожнього руху.

1. Для велосипедистів діють вікові обмеження:
    • до 7 років — заборонено їздити по дорогах. Дозволено їздити по тротуарах під наглядом дорослих;
    • від 7 до 14 років — дозволено їздити по велосипедних доріжках, у житловій зоні, прибудинкових територіях, дачних ділянках, парках;
    • від 14 років — заборонено їздити по тротуарах. Дозволено їздити по дорогах і велосипедній доріжці.
  2. Велосипедисти повинні рухатися по велодоріжках, а якщо їх немає — по крайній правій смузі проїзної частини, в один ряд (також можна їздити по узбіччю, не заважаючи пішоходам). Виїжджати з крайньої правої смуги можна для виконання об’їзду перешкод (припаркованих машин, ям тощо).
  3. Велосипед повинен бути обладнаним світлоповертачами (спереду білого кольору, по боках – оранжевого, позаду – червоного) та звуковим сигналом. Це обладнання є обов’язковим, використання велосипеда без нього заборонено.
  4. Для руху в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості на велосипеді повинен бути встановлений та увімкнений ліхтар (фара).
    Рекомендовано також обладнати велосипед ліхтарем (блимавкою) червоного кольору позаду — вас буде краще видно на дорозі.
  5. Перед кожним виїздом перевіряйте справність гальм, перемикання передач і відсутність механічних поломів у частинах велосипеда. Це дозволить запобігти важким травмам та їхнім наслідкам.
  6. Надавайте перевагу максимально яскравому одягу, щоб бути помітним здалеку. Задля цього стане у нагоді жилет жовтогарячого або салатового кольору зі світловідбивними смугами.
  7. Намагайтеся їздити в шоломі. При падінні він захищає найбільш вразливу частину тіла — голову. Травми голови — одні з найважчих серед можливих під час падіння з велосипеда. Крім того, шолом захищає голову від сонячного удару та дощу.
  8. Слід запам’ятати, що їзда по дорозі відрізняється від катання в парку. Ваші рухи і маневри повинні бути передбачувані іншим учасникам дорожнього руху, а ваші дії не повинні створювати небезпеку на дорозі.

Під час руху по проїзній частині, перед зупинкою, перелаштуванням, поворотом або розворотом велосипедисти зобов’язані подавати попереджувальні сигнали:

Правила дорожнього руху
  • поворот, об’їзд або перелаштування праворуч: витягнута права рука;
  • поворот, об’їзд або перелаштування ліворуч: витягнута ліва рука;
  • зупинка: піднята догори будь-яка рука.

Увага! Попереджувальні сигнали не дають вам переваги у русі. Сигнали лише інформують інших учасників дорожнього руху про ваше намір змінити напрямок руху.

Велосипедистам заборонено:

• керувати велосипедом у стані алкогольного сп’яніння або перебуваючи під впливом наркотичних чи токсичних речовин;
  • керувати велосипедом у стані хвороби, втоми, а також під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції та увагу;
  • під час поїздки на велосипеді користуватися засобами зв’язку, тримаючи їх у руці;
  • керувати велосипедом із несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості — з вимкненим ліхтарем (фарою) чи без світлоповертачів; під час руху триматися за інший транспортний засіб;
  • їздити, не тримаючись за кермо, та знімати ноги з педалей (підніжок);
  • перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7 років, які перевозяться на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками);
  • буксирувати велосипеди;
  • буксирувати причеп, не передбачений для експлуатації з велосипедом.

У разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди велосипедист зобов’язаний:

• негайно зупинити велосипед і залишатися на місці пригоди;
  • не переміщати велосипед і предмети, що мають причетність до пригоди;
  • вжити можливих заходів для надання першої медичної допомоги потерпілим, викликати карету швидкої медичної допомоги, а якщо це неможливо, звернутися за допомогою до присутніх і відправити потерпілих до лікувального закладу;
  • повідомити про дорожньо-транспортну пригоду поліції, записати прізвища та адреси очевидців, чекати прибуття працівників поліції;
  • вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об’їзд місця пригоди.

Якщо внаслідок дорожньо-транспортної пригоди немає потерпілих та не завдано матеріальної шкоди третім особам, а транспортні засоби можуть безпечно рухатися, водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин скоєного) можуть прибути до найближчого поста або до органу Національної поліції для оформлення відповідних матеріалів, попередньо склавши схему пригоди та поставивши підписи під нею.

Третіми особами вважаються інші учасники дорожнього руху, які через обставини виявились причетними до дорожньо-транспортної пригоди.

Поради та рекомендації

Виїжджаючи з прилеглих територій, велосипедист повинен дати дорогу транспортним засобам, що рухаються по проїзній частині. Це стосується і водіїв авто.

Правила дорожнього руху

Якщо виїзд із прилеглої території переходить пішохід, то він має першочергове право руху.

Автомобіль має «мертву зону» оглядовості. Велосипедисту небезпечно перебувати в її межах, тому її слід уникати.

Рух на червоне світло заборонений!

На зебрі пішоходи мають перевагу, тому їх слід завжди пропускати.

Правила дорожнього руху

Потрібно дати змогу завершити перехід пішоходу, навіть якщо у вас загорілося зелене світло світлофора.

Велосипедисту заборонено переїжджати пішохідний перехід! Слід спішитися та перейти перехід як пішохід.

Поворот ліворуч на дорозі, яка має дві або більше смуг в одному напрямку, заборонений. Перед поворотом можна спішитися і перейти його, як пішохід, а після переходу продовжити рух на велосипеді. Також не заборонено виконувати поворот ліворуч у два прийоми: проїхати перехрестя прямо з потоком автомобілів, розвернутися ліворуч перед перехрестям, почекати зеленого світла і рушити прямо разом з потоком.

Велосипедистам заборонено рухатися по двоє і більше в ряд. Слід їхати один за одним. Колона велосипедистів, що рухається по проїзній частині, має бути розділена на групи до 10 велосипедистів з відстанню 80-100 м між групами.

Правила дорожнього руху

Об’їзд припаркованого автомобіля слід робити завчасно та з дотриманням безпечного інтервалу. Рекомендовано інтервал не менше 1,5 м. Такий інтервал захистить вас від дверей автомобіля, якщо їх раптово відкриють.

Про об’їзд припаркованого автомобіля слід попередити водіїв подаванням сигналу про перелаштування (витягнута ліворуч рука).

Якщо ви не встигли завчасно перелаштуватися для об’їзду або потік автомобілів дуже швидкий і насичений, вам слід зупинитися і дочекатися безпечного моменту для об’їзду.

Правила дорожнього руху

Будьте дуже уважними при об’їзді автобуса на зупинці, завчасно перелаштуйтеся для його об’їзду. Не забувайте подавати попереджувальний сигнал при перелаштуванні, це попередить учасників, що їдуть за вами, про ваш об’їзд.

Якщо автобус зупиняється перед вами, а ви не встигли вчасно перелаштуватися для його об’їзду, варто зачекати та поїхати услід за автобусом. Намагатися об’їхати автобус у швидкісному потоці автомобілів, коли автобус будь-якої хвилини може продовжити рух, небезпечно.

Якщо зупинка має заїзну «кишеню», то автобус, який ввімкнув попереджувальний сигнал повороту, має перевагу при виїзді з зупинки. Його слід пропустити.

Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу у межах перехрестя (у межах заокруглень проїзної частини кожної з доріг), велосипедист має пріоритет у русі.

Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза межами перехрестя (за межами заокруглень проїзної частини кожної з доріг), велосипедист повинен дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі. Якщо автомобілів рухається багато, ви можете спішитися та перейти дорогу по пішохідному переходу як пішохід (у вас буде перевага).

Правила дорожнього руху

Велосипедисту заборонено рухатися по дорозі, якщо поруч є велосипедна доріжка.

Рух велосипедом по автомагістралі чи дорозі для автомобілів заборонено.

Проїзд перехресть

Перехрестя – місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг на одному рівні, межею якого є уявні лінії між початком заокруглень країв проїзної частини кожної з доріг. Не вважають перехрестям місце прилягання до дороги виїзду з прилеглої території.

На регульованих і нерегульованих перехрестях велосипедист, повертаючи праворуч або ліворуч, повинен дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає.

Проїзд нерегульованих рівнозначних перехресть

Рівнозначні перехрестя — це перехрестя, де перетинаються дороги з однаковим покриттям. Наприклад: дві асфальтні дороги чи дві ґрунтові дороги.

Ширина дороги не впливає на її пріорітет!

Правила дорожнього руху

На перехресті рівнозначних доріг велосипедист зобов’язаний дати дорогу транспортним засобам, що наближаються з правого боку.

Приклад А. Проїзд нерегульованого рівнозначного перехрестя

Червоний велосипед розпочне рух і проїде перехрестя першим, оскільки у нього немає перешкоди справа. У автомобіля після проїзду червоного велосипеда зникне перешкода справа і він проїде перехрестя другим.

Правила дорожнього руху

Синій велосипед розпочне рух лише після проїзду перехрестя автомобіля, бо для нього він є перешкодою справа.

Повертаючи ліворуч чи роблячи розворот, водій транспортного засобу зобов’язаний дати дорогу зустрічному транспортному засобу.

Проїзд нерегульованих нерівнозначних перехресть

Нерівнозначними перехрестями є:

• перетин доріг з різними покриттями — асфальтна дорога з ґрунтовою;
  • перетин рівнозначних доріг, де встановлені знаки пріоритету.

Знак «Головна дорога» (ромб) вказує на те, що ви рухаєтеся по головній дорозі та маєте перевагу проїзду перехрестя перед транспортними засобами, що перебувають на другорядній дорозі.

Знак «Дати дорогу» (трикутник, перевернутий донизу) вказує на те, що ви рухаєтеся по другорядній дорозі і не дозволяє проїзд перехрестя, якщо по головній дорозі рухається транспортний засіб.

Знак «Проїзд без зупинки заборонено» (червоний шестикутник з написом STOP) також вказує на необхідність дати дорогу транспортним засобам, що мають пріоритет. Знак зобов’язує велосипедиста зупинитися. Рух можна продовжити, впевнившись, що надали пріоритет у русі.

Правила дорожнього руху

На перехрестях, де швидкість і інтенсивність руху незначна, часто не встановлюють знак «Головна дорога». Не переплутайте таке перехрестя з рівнозначним!

Дивіться, чи є знак «Дати дорогу» або «Проїзд без зупинки заборонено» на дорозі, яку ви перетинаєте. Ці знаки мають унікальну форму, і їх можна впізнати навіть ззаду. Якщо ці знаки на перехрещуваній дорозі є, це означає, що у вас «Головна дорога» і ви маєте пріоритет у русі.

На головній та другорядній дорогах, якщо транспортний засіб повертає ліворуч, він повинен пропустити зустрічний транспорт.

Якщо головна дорога на перехресті змінює напрямок (напрямок головної дороги позначають на табличці під знаком, жирною смугою), водії транспортних засобів, які рухаються по ній, повинні керуватися між собою правилами проїзду перехресть рівнозначних доріг (тобто керуватися правилом перешкоди справа).

Правила дорожнього руху

Приклад Б. Проїзд нерегульованого нерівнозначного перехрестя де головна дорога змінює свій напрямок

Жовтий автомобіль і червоний велосипед перебувають на рівнозначних дорогах. Перехрестя проїжджає першим червоний велосипед, оскільки у нього немає перешкоди справа (червоний автомобіль перебуває на другорядній дорозі).

Після проїзду червоного велосипеда у жовтого автомобіля зникає перешкода справа і він може проїхати перехрестя другим. Синій велосипед і червоний автомобіль перебувають на другорядних дорогах, які між собою рівнозначні. У червоного автомобіля є перешкода справа – синій велосипед. Тому синій велосипед проїжджає перехрестя третім, а червоний автомобіль – останнім.

На нерівнозначних нерегульованих перехрестях також слід користуватися правилом: якщо неможливо визначити наявність покриття на дорозі (темна пора доби, бруд, сніг), а знаки пріоритету відсутні, треба вважати, що перебуваєте на другорядній дорозі.

Проїзд кругових перехресть

На перехрестях з круговим рухом транспортні засоби, що рухаються по колу, завжди мають перевагу перед тими, що в’їжджають на коло. Тому велосипедист, наближаючись до кола, має пропустити всі транспортні засоби, що вже там знаходяться. В межах кругового перехрестя велосипедист зобов’язаний перебувати в крайній правій смузі і в русі керуватись дорожніми знаками і розміткою, що стосуються саме цієї смуги руху.

Проїзд регульованих перехресть

Регульовані перехрестя регулюються світлофором чи регулювальником. Світлофор має перевагу перед знаками пріоритету, якщо такі встановлені (інші знаки діють).

Регулювальник має перевагу перед світлофором і знаками пріоритету.

Якщо світлофор не працює, то в дію вступають знаки пріоритету, а за їх відсутності потрібно керуватись правилами проїзду рівнозначних перехресть.

Велосипедисту слід знати цикли роботи світлофора і значення його сигналів.

Цикли і сигнали світлофора:

• Зелений — дозволяє рух;
  • Зелений миготливий — дозволяє рух та інформує, що скоро ввімкнеться жовтий сигнал;
  • Жовтий — ЗАБОРОНЯЄ РУХ та інформує, що скоро ввімкнеться червоний сигнал;
  • Червоний — забороняє рух;
  • Одночасний червоний і жовтий забороняє рух та інформує, що скоро увімкнеться зелений сигнал;
  • Жовтий миготливий — вказує, що світлофор не працює;
  • Вимкнені всі сигнали — світлофор не працює.

Рух на червоний сигнал заборонений!

Якщо біля верхньої секції світлофора встановлена табличка зі стрілкою — поворот праворуч на червоний сигнал світлофора дозволений з крайньої правої смуги за умови надання дороги транспортним засобам і пішоходам, що рухаються з інших напрямків.

Правила дорожнього руху

На зелений сигнал світлофора рух дозволений.

Якщо світлофор має додаткову секцію на рівні зеленого сигналу, стрілки додаткової секції вказують, куди можна рухатися під час її вмикання. В інших напрямках, не вказаних стрілками увімкненої додаткової секції, рух заборонено.

Рух в інших напрямках буде дозволений, коли буде ввімкнено зелений сигнал повністю, або обидва зелені сигнали з усіма стрілками.

На регульованих перехрестях велосипедист, повертаючи праворуч або ліворуч, повинен дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає.

Найважливіші дорожні знаки, що стосуються всіх учасників дорожнього руху

Головна дорога

Дати дорогу

Проїзд без зупинки заборонено

Доріжка для велосипедистів

Пішохідний перехід

Доріжка для пішоходів та велосипедистів

Дорожні знаки, що забороняють рух велосипедисту

В'їзд заборонено

Рух заборонено

Рух легкових автомобілів

Рух на велосипеді заборонено

Дорога для автомобілів

Автомагістраль

Правила дорожнього руху

Смуга для руху маршрутних транспортних засобів